Khamis, 1 April 2010

Lima Sebab Mengapa Penyelesaian Masalah Perlu Ditekankan Dalam Kurikulum Matematik:

1 Membina Minda Pelajar supaya Berfikiran Kritis dan Kreatif.
Pelajar yang mempunyai fikiran yang kritis dan kreatif dapat menyelesaikan masalah harian mereka dengan baik dan tepat. Pelajar tersebut akan menggunakan pelbagai alternatif yang sesuai dengan masalah yang dihadapi. Jika alternatif yang digunakan tidak dapat menyelesaikan masalah, maka mereka akan mencuba menggunakan alternatif yang lain. Sehinggalah masalah yang dihadapi itu benar-benar dapat diselesaikan. Contoh ialah Afifi tertinggal bas sekolah kerana bangun lewat. Jika Afifi seorang yang tidak kreatif dia akan ponteng sekolah pada hari itu tetapi jika dia seorang yang kreatif dia akan menumpang jiran atau kawannya yang tinggal berhampiran denganya. Afifi juga boleh menggunakan alternatif lain iaitu dengan menaiki teksi.

2 Menguruskan Belanjawan Seharian
Pelajar yang tahu menguruskan belanjawan akan melahirkan generasi yang berjimat cermat. Belanjawan yang dibuat setelah ibu bapa memberi wang saku membolehkan pelajar tersebut mempunyai cukup wang untuk makan, keperluan alat tulis malah menabung. Sistem belanjawan yang telah dirancang dapat membantu pelajar mengurus wang untuk kehidupan masa depan mereka. Contohnya Fatin seorang pelajar yang boros berbelanja. Dia mendapat wang saku sebanyak RM20 bagi satu minggu. Dia menghabiskan wang sakunya dengan membeli alat tulis yang mahal semata-mata mahu menunjuk-nunjuk kepada rakan sekelasnya. Apabila hendak membeli buku latihan yang disuruh oleh guru Sainsnya, dia sudah tidak mempunyai wang lagi. Berlainan pula dengan Alisya, dia membahagikan RM20 kepada lima hari persekolahan. Malah dia menabung bagi wang baki setiap kali selepas berbelanja. Apabila guru meminta dia membeli buku latihan dia sudah boleh menggunakan wang tabungnya. Ini menunjukkan bahawa Alisya boleh menyelesaikan masalah kewangan sehariannya.


3 Membuat Sukatan yang Tepat
Sukatan merupakan salah satu daripada cabang matematik. Terma-terma seperti meter, liter, persegi, kaki dan padu perlu dikuasai dengan berkesan. Barulah kita dapat melakukan sukatan dengan betul. Kita juga menggunakan sukatan untuk menyukat makanan, melaksanakan jual-beli dan menentukan isipadu barangan di kilang-kilang. Pelajar yang mahir dalam sukatan dapat mengaplikasikan kemahiran tersebut dalam kehidupan seharian mereka. Contohnya sorang tukang masak, dia memerlukan sukatan yang tepat untuk menghasilkan resepi yang sedap. Untuk mempamerkan masakan mereka lebih menarik, mereka akan meletakkan makanan tersebut ke dalam pinggan yang bersesuaian dan menghias makanan tersebut dengan dekorasi bagi menarik minat orang yang hendak memakan makanan tersebut. Seorang tukang masak dapat menyelesaikan masalah masakannya dengan penggunaan sukatan yang tepat, teknik menghidang dan menghias masakan tersebut.

4 Pengiraan Untung dan Rugi
Topik untung dan rugi diajar kepada murid tahap dua dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR). Pelajar yang mahir dalam menyelesaikan masalah untung dan rugi dapat mengaplikasi kemahiran tersebut sewaktu membeli-belah di pasaraya. Sewaktu jualan potongan harga dibuat, pelajar boleh membuat pengiraan untuk menentukan sama ada untung atau rugi jika barangan tersebut dibeli. Contohnya Khairul hendak membeli sebuah mesin basuh automatik dengan harga RM1879 dan mendapat potongan harga sebanyak 30 peratus. Jika Khairul seorang yang bijak dia akan membuat pengiraan terlebih dahulu sebelum membeli kerana mungkin ada pilihan lain yang lebih murah dari itu.

5 Pengurusan Masa
Pelajar boleh menyelesaikan masalah tidak cukup masa untuk membuat kerja sekolah, ulangkaji pelajaran, belajar dan rehat dengan membina jadual. Pelajar yang bijak akan membina jadual harian, mingguan, bulanan malah tahunan bagi menguruskan masa seharian mereka. Pengurusan masa yang baik membolehkan pelajar mencapai tahap kecemerlangan di dalam pelajaran. Ramai pelajar yang berjaya berpunca daripada belajar mengikut jadual yang disediakan. Contonya Shauqi, seoarang pelajar yang belajar mengikut jadual belajar yang telah disediakan olehnya hasil perbincangan dengan ibu bapanya. Dia dapat menyiapkan kerja sekolah tepat pada masanya, boleh mengulangkaji pelajaran dan belajar berkumpulan. Dia juga boleh menghadiri kelas tambahan, berehat dan beriadah. Ini semua disebabkan oleh penggunaan jadual dan pengurusan masa yang baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan